تلاش سفته بازان برای بازگرداندن قیمت خودرو / مراقب قیمت «فیک» خودرو باشید!

بازار خودرو در سال 99 هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است. با این حال در سایت های خرید و فروش، کسانی که خودرو صفر کیلومتر دارند آن را آگهی می کنند. ناگفته پیداست که بخش زیادی از این آگهی ها از سوی دلالان و سفته بازان خودرو انجام می شود. تماس با این آگهی ها نشان می دهد که فروشندگان تلاش دارند قیمت خودرو را در روزهای تعطیلی بازار خودرو که امکان کشف قیمت خودرو وجود ندارد، بالاتر ببرند.

به گزارش خودروتک، قیمت خودرو در اسفند ماه 98 با کاهش شدید تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا نزولی شد و در برخی خودروها مانند قیمت پراید و قیمت سمند بین 8 تا 10 میلیون تومان نیز به نسبت اواخر بهمن و اوایل اسفند ریزش داشت. به این ترتیب قیمت خودرو با شیب تند کاهشی، وارد سال 99 شد.

در شرایطی که بازار خودرو تعطیل و تقاضای قابل ملاحظه ای وجود ندارد می توان نتیجه گرفت که هرگونه افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی تنها روی کاغذ بوده و هیچ مبنای اقتصادی ندارد.

تماس با برخی آگهی های فروش خودرو در این روزها نشان می دهد که فروشندگان تمایل دارند قیمت خودرو را به قیمت های اویل اسفند باز گردانند. این مساله در مورد قیمت پراید جالب توجه است. آنها با این دلیل که این خودرو درآستانه توقف تولید قرار دارند قیمت ها را بالاتر از آنچه در پایان اسفند بود اعلام می کنند.

برخی منابع خبری در روزهای اخیر این قیمت های اعلامی از سوی فروشندگان را مبنای قیمت خودرو در سال 99 قرار داده اند. در حالی که این نگرش درست نیست. چرا که این قیمت ها موردی بوده و از کف بازار خودرو بیرون نیامده اند.

خرید خودرو در این شرایط می تواند به زیان خریدار در آینده نزدیک تبدیل شود. چرا که با آغاز تولید خودرو و در شرایطی که خودروسازان برنامه جهش تولید را اعلام کرده اند می توان انتظار داشت که قیمت خودرو دست کم در یکی دو ماه پیش رو همچنان نزولی باشد.