روابط بانکی ایران و چین نسبت به سایر شرکا روان تراست

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به روند کاهش تجارت جهانی ایران، گفت: پیش‌بینی می شود، این روند کاهش مبادلات تجاری در مبادلات تجاری با چین هم آشکار شود.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در رابطه با آخرین وضعیت تجارت ایران و چین، گفت: در مقطع کوتاه مدت اظهار نظر در رابطه با روابط تجاری دو کشور به دلیل اینکه ممکن است برخی اختلالات و اتفاقات منجر به کاهش یا افزایش مبادلات تجاری شود، کار صحیحی نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: براساس آمارها مبادلات تجاری ایران و چین در سال 2018 نسبت به سال 2017 کاهش نداشته است.

وی با اشاره به اینکه کاهش مبادلات تجاری در مجموع واردات و صادرات بر تمام شرکای اقتصادی ما تاثیرگذار است، گفت: براساس آمار گمرک در سال 1397 نسبت به سال 1396 در مجموع در زمینه واردات و صادرات افت داشته‌ایم و این آمار بیانگر آن است که در مجموع صادرات و واردات دارای روند کاهشی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: بنابراین پیش‌بینی می‌شود این روند کاهش مبادلات تجاری در مبادلات تجاری با چین هم آشکار شود، اما براساس آمار منتهی به اسفند 97 گمرک جمهوری اسلامی ایران چین شریک اول تجاری ما در صادرات و واردات بوده و اگرچه در مجموع کاهش مبادلات تجاری داشته‌ایم در مبادلات تجاری با چین کاهش محسوسی نداشته‌ایم.

حریری با بیان اینکه بخش زیادی از صادرات ایران به چین را نفت، گاز و میعانات گازی تشکیل می‌دهد، گفت: بنابراین تغییر قیمت‌ها بر روی مبادلات، از نظر ارزشی تاثیرگذار است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: در مجموع در رابطه با وضعیت تجارت دو کشور باید در بلند مدت اظهار نظر کرد، اما نکته مهم آن است که سهم ما از تجارت جهانی روز به روز کمتر می‌شود.

حریری در رابطه با ارتباطات بانکی بین ایران و چین اظهار داشت: ارتباطات بانکی بین ایران و چین قطع نیست و برقرار است، اما به روانی سال‌های گذشته نیست.

وی اظهار داشت: این روزها روند مبادلات بانکی ایران با چین نسبت به سایر شرکای تجاری روان‌تر است و این بدان معنا نیست که روابط بانکی ما با این کشور در حد نرمال است.