سالگرد رحلت امام خمینی (ره)

حضرت امام تنها به عنوان یک سیاستمدار برای ملت ایران و همه مسلمانان مطرح نبود، بلکه ایشان یک عالم بزرگ دینی ، رهبری مردمی و ساده زیست و مظهر مبارزه با ظلم و بی عدالتی به شمار می رفت. از همین روست که با وجود گذشت 28 سال از ارتحال امام خمینی (ره) ، یاد وی همچنان در دلها زنده و رهنمودهایش راهگشاست.

شاید مردم ایران در طول حیات سیاسی خود ، روزی غمبارتر و تلخ تر از 14 خرداد 1368 ه.ش ( 4 ژوئن 1989 ) را تجربه نکرده باشد. روزی که امام خمینی (ره) رهبر بزرگ و دوراندیش خود و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را از دست داد. شخصیتی برجسته که تأثیری عمیق و سرنوشت ساز بر تاریخ کشور کهن ایران گذاشت و همزمان ارادۀ مردم و آیین آنها یعنی اسلام را در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران ، متجلی کرد. ولی حضرت امام تنها به عنوان یک سیاستمدار برای ملت ایران و همه مسلمانان مطرح نبود، بلکه ایشان یک عالم بزرگ دینی ، رهبری مردمی و ساده زیست و مظهر مبارزه با ظلم و بی عدالتی به شمار می رفت. از همین روست که با وجود گذشت 28 سال از ارتحال امام خمینی (ره) ، یاد وی همچنان در دلها زنده و رهنمودهایش راهگشاست.

امروزه در جهانی که سرشار از ظلم و بی عدالتی است، آموزه های امام خمینی مبنی بر لزوم ایستادگی در برابر تبعیض و تجاوز ، همچنان راهگشاست. ایشان معتقدند : « از اولی که بشر در دنیا آمده است باب تنازع بین صالح و غیرصالح پیدا شده است. » رهبر فقید انقلاب اسلامی ، اسلام را بهترین محرک برای مبارزه با ستمگران می دانند ، چرا که در آموزه های این دین مبین ، مخالفت با ظلم و تعدی به روشنی به چشم می خورد. ایشان با صراحت می فرمایند : « دستورات مذهبی ما که مترقی ترین دستورات است راه ما را معین فرموده است. ما با آن دستورات و تحت رهبری بزرگ مرد دنیا، محمد – صلی الله علیه و آله، با تمام قدرتهایی که بخواهند تجاوز کنند به مملکت ما، مبارزه خواهیم کرد. » بنا بر این ، مبارزه امام خمینی (ره) با رژیم استبدادی پهلوی در ایران و آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی ، ناشی از پایبندی ایشان به ارزشهای اسلامی بود که رفتن زیر بار ستم را ناصحیح و ناپسند می شمرَد و خواستار مبارزه با ظالم و ستمگر است.

از ویژگیهای بارز امام خمینی ، شجاعت و قاطعیت در مبارزه با استبداد داخلی و استکبار جهانی بود. این خصوصیت ایشان برخاسته از روح توکل و اعتماد به خداوند بود که در همه کارهای آن بزرگوار مشهود بود. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عمیقاً به این آیۀ قرآن اطمینان داشت که می فرماید : « ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌ کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.» (سوره محمد، آیه 7) به همین دلیل بود که در جریان مبارزه با رژیم پهلوی هیچگاه ناامید نشدند و در رویارویی با ترفندها و ستیزه جویی های آمریکا ، ترس و واهمه نداشتند، چرا که قدرت اصلی را پروردگار می دانستند و او را حامی خود و مردم می دانستند. به پشتوانه این قدرت بزرگ بود که ملتهای جهان را به مقاومت در برابر سلطه طلبی آمریکا و مستبدین داخلی می خواندند و به آنها وعدۀ پیروزی می دادند.

نقطه اتکای امام خمینی (ره) پس از خداوند، مردم بودند. ایشان معتقد بود مردم وقتی آگاه و متحد شوند، هیچ نیرویی نمی تواند در برابر آنها ایستادگی کند. آن حضرت درمورد نقش مردم در انقلاب اسلامی می فرمایند : « بی‌تردید رمز بقاء انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند، که دو رکن اصلی آن انگیزۀ الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد (بود). » امام خمینی به تبعیت از جد بزرگوارشان پیامبر اکرم، مصداق آخرین آیه سوره فتح بودند که می فرماید: « محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛… » ایشان بارها به مسئولین رسیدگی به مردم را تاکید و همچون پدری دلسوز ، از آنان حمایت می نمودند. مردم نیز علاقۀ عمیقی به حضرت امام داشتند و همواره رهنمودهای ایشان را با جان و دل می پذیرفتند و اجرا می کردند. این پیوند امام و و ملت در جریان مبارزه برای سرنگونی شاه و دفاع از خاک ایران در برابر حمله صدام دیکتاتور عراق به خوبی مشهود بود.

امام خمینی (ره) اگرچه با دشمنان اسلام و مردم سرسختانه مقابله می کردند ، اما در داخل امت اسلامی همواره درپی وحدت و همدلی و برادری اسلامی بودند. ایشان هم ملتها و هم دولتها را به اتحاد فرامی خواندند و تاکید می کردند : « اگر دولت های اسلامی ، این دولت هایی که همه چیز دارند ، دولت هایی که ذخایر زیاد دارند ، اگر با هم متحد شوند ، در سایه اتحاد ، احتیاج به هیچ چیز و هیچ کشوری و هیچ قدرتی ندارند … » با این حال رهبر فقید انقلاب اسلامی به این موضوع توجه داشتند که علاوه بر دشمنان اسلام ، برخی دولتها و گروه ها نیز در جهان اسلام مخالف وحدت و انسجام مسلمانان هستند تا از این رهگذر منافع خود و دوستان غربی خود را فراهم کنند. از نگاه ایشان مهمترین دولتی که بر اساس آموزه های انحرافی وهابیت به وحدت مسلمانان ضربه می زند، دولت سعودی است . امام خمینی به عنوان نمونه می فرمایند : « در عین حالى­ که یک چنین صدایى بلند شد براى وحدت، یک وقت مى‏ بینیم از حجاز یک نفر صدا بلند مى‏ کند که اصل جشن گرفتن براى پیغمبر شرک است! من نمى‏ دانم بر چه اساسى است؟ این چرا شرک است؟ البته آن شخص وهابى است. وهابى را اهل سنّت هم قبولشان ندارند، نه اینکه ما قبول نداریم، همه برادرهاى (سنی) ما آنها را قبول ندارند. .. »

امام خمینی تفکر وهابیت را منحرف و متحجر و باعث عقب ماندگی مسلمانان می دانستند ، چنانکه اکنون نیز می بینیم پیروان این فرقۀ خشن و بی اساس ، مردم را در عراق ، سوریه ، افغانستان ، لیبی و یمن به خاک و خون می کشند و در واقع به دشمنان اسلام خدمت می کنند. ایشان در بارۀ آل سعود و وهابیت با درایت و تیزبینی می فرمایند : « مگر مسلمانان نمى ‏بینند که امروز مراکز وهابیت در جهان به کانون‌هاى فتنه و جاسوسى مبدل شده‏ اند، که از یک طرف اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملّاهاى کثیف دربارى، اسلام مقدس ‏نماهاى بی ­شعور حوزه‏ هاى علمى و دانشگاهى، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پابرهنه ‏ها، و در یک کلمه اسلام امریکایى را ترویج مى ‏کنند؛ و از طرف دیگر، سر بر آستان سرور خویش، امریکاى جهان­خوار مى‏ گذارند.» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بارۀ خیانت سعودیها به جهان اسلام به گونه ای سخن می گویند که گویا در زمان حاضر حضور دارند و آنها را به چشم می بینند. چنانکه در بخشی از پیام خود به مناسبت سالگرد کشتار زائران در مکه می نویسند : «مسلمانان نمى ‏دانند این درد را به کجا ببرند که آل سعود و «خادم الحرمین» به اسرائیل اطمینان مى ‏دهد که ما اسلحه خودمان را علیه شما به کار نمى ‏بریم! و براى اثبات حرف خود، با ایران قطع رابطه مى‏ کنند. »

حضرت امام خمینی (ره) با وجود همه سختی ها و موانع ، حکومتی را در ایران پایه گذاشت که در مقابل وهابیت منحرف و متحجر سعودی ، نماد اسلامی مترقی ، پویا و مردم سالار است. جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت 38 سال ، همچنان در سطح جهان به عنوان نظامی قدرتمند ، بر پایه اصول اسلام و رأی مردم شناخته می شود. آخرین انتخابات ایران در نوزدهم ماه مه گذشته، در کمال آزادی و در رقابتی پرشور برگزار شد و طی آن مردم ، رئیس جمهور و اعضای شورای شهر خود را برگزیدند، انتخاباتی که مردم عربستان و بسیاری از کشورهای سلطنتی جنوب خلیج فارس آرزوی آن را دارند. اما امام خمینی بر اساس موازین اسلام و به دلیل اعتماد فراوانی که به مردم داشت، از همان ابتدای کار را به مردم سپرد و حتی تعیین نوع حکومت نیز با رای و نظر مردم انجام گرفت. حضرت آیت الله خامنه ای جانشین صالح امام خمینی (ره) که سالها از نزدیک با ایشان بوده اند، درمورد دیدگاه امام درمورد مردم می فرمایند : « وقتی امام از مردم صحبت می کرد برمبنای احساسات نبود و مـثل رهبران خیلی از کشورها ادعای مـردم گـرایـی نـمـی کـرد بـلکـه در عـمـل بـرای مـردم و منزلت و شاءن آنها ارزش قائل می شد. کمتر کسی را دیده ایم که به قـدر امـام ، نسبت به مردم از عمق دل احساس ‍ محبت و اعتماد کند چرا که او به شجاعت و ایمان مردم باور داشت. »

عزاداری پرسوز و تشییع جنازۀ باشکوه و بی نظیر مردم برای امام خمینی (ره) نیز در واقع قدردانی آنها از رهبری بود که همه چیز خود را وقف مردم کرده بود و از صمیم قلب به آنها علاقه و اطمینان داشت. این رابطه عمیق و عاطفی میان مردم و آن مصلح دلسوز باعث شده که پس از 28 سال هنوز اندیشه های مترقی و انقلابی امام ، نه تنها در ایران ، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز در میان مردم رو به گسترش باشد.