معرفی ۱۰۳ هزار واحد برای دریافت تسهیلات

­معاون بنیاد مسکن: تاکنون ۱۰۳ هزار واحد در مناطق سیل زده برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند و ۷۱ هزار واحد قرارداد منعقد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛، عزیزالله مهدیان در برنامه پیگیری «عملکرد‌ها و مشکلات در مناطق سیل‌زده» با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی در استان از سیل فروردین امسال خسارت دیدند گفت: ازاین تعداد حدود دو هزار و ۵۰۰ واحد احداثی هستند.
او با بیان اینکه روند تعمیر بیشتر واحد‌ها سرعت خوبی دارد گفت: پرداخت مرحله دوم این تسهیلات نیز به بانک‌ها ابلاغ شده است و دولت به تازگی اختصاص ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر را تصویب کرده که در مرحله ابلاغ است.
مهدیان افزود: امروز دیگر پرونده‌ها در بانک‌ها معطل نمی‌شود و بانک‌ها عملکرد خوبی دارند البته مشکلاتی هم در این مسیر وجود دارد.
وی گفت: همکاری بانک‌ها در استان‌هایی که بیش‌ترین خسارت را از سیل داشتند خوب است.
معاون بنیاد مسکن گفت: اکنون صد در صد واحد‌های تعمیری به بانک‌ها معرفی شده اند و و واحد‌های احداثی به دلیل برخی ملاحظات اداری به تدریج معرفی می‌شوند.
مهدیان گفت: تاکنون ۱۰۳ هزار واحد به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند که از این تعداد حدود ۷۱ هزار واحد قرارداد منعقد کرده و قسط نخست تسهیلات خود را نیز دریافت کرده اند .
مهدیان خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی، واحد‌های تعمیراتی تا پایان مرداد ماه و احداثی تا پایان سال جاری بازسازی می‌شوند.
او دلیل کند شدن برخی واحد‌ها را گرمای شدید هوا و درگیری ساکنان به امور کشاورزی دانست و گفت: پیگیری از طرف کشاورزان هم پس از فراغت از فصل کشاورزی ضروری است.
سیدموسی خادمی استاندار لرستان در ارتباط اینترنتی با برنامه، درخصوص بازسازی مناطق و واحد‌های سیل زده این استان توضیحاتی ارائه کرد.
او با بیان اینکه ۵۰ درصد کمک بلاعوض و کل تسهیلات بانکی به کشاورزان اختصاص یافته است، گفت: تأیید میزان خسارت‌ها در بخش کشاورزی کار را کند کرده است.
استاندار لرستان درباره میزان کلی خسارات وارده به بخش کشاورزی این استان گفت: برای جبران خسارت کشاورزی معرفی به بانک‌ها را آغاز کرده ایم که هزار و ۱۶۰ پرونده اکنون معرفی شده اند؛ از این تعداد هزار و ۱۴۰ مورد مبلغ ۶ میلیارد تومان و بیش از هزار فقره کمک بلاعوض به میزان ۴ میلیارد تومان دریافت کرده اند.
استاندار لرستان با اشاره به اینکه تعمیر ۱۴ هزار واحد مسکونی آغاز شده است، گفت: تاکنون تعمیر ۱۱ هزار واحد مسکونی پایان یافته است.

تحویل ۸ هزار واحد مسکونی بازسازی شده تا هفته آینده
در ادامه برنامه پیگیری چهارشنبه شب، هادی حق شناس، استاندار گلستان با ارائه آماری از فعالیت‌های انجام شده، اظهار داشت: در مجموع ۱۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی نیاز به بازسازی داشتند که حدود ۱۰ هزار واحد از آن‌ها نیازمند تعمیرات بودند.
حق شناس افزود: از این تعداد واحد مسکونی، تعمیرات ۸ هزار و ۱۰۰ واحد به اتمام رسیده و تا ۱۰ روز دیگر به طور کامل به مالکانشان تحویل خواهند شد.
وی با اشاره به بازرسی مجدد بنیاد مسکن از مناطق سیل زده گلستان، تصریح کرد: در این بازبینی جدید که مورد نیاز هم بود، حدود ۳ هزار واحد دیگر نیازمند تعمیرات تشخیص داده شد که کار تعمیرات آن‌ها تا شهریورماه طول می‌کشد.
استاندار گلستان درباره منازلی که باید بازسازی می‌شدند، نیز گفت: حدود ۷ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی باید به طور کامل بازسازی می‌شدند که تا امروز روی ۳ هزار و ۴۰۰ واحد عملیات پی کنی صورت گرفته و هزار و ۵۰۰ واحد نیز تا مرحله فوندانسیون پیش رفته است.
حق شناس گفت: عملیات بازسازی حدود ۸۰۰ واحد مسکونی به مرحله اسکلت بندی رسیده و روی ۱۸۰ واحد هم تا احداث سقف کار انجام شده است.
وی درباره موضوع زندگی تعدادی از خانواده‌های سیل زده گلستان در چادر‌های موقت نیز گفت: در حادثه سیل برخی از منازل تا حد زیادی تخریب شدند و قابل سکونت نبودند، اما میزان تخریب برخی از منازل طوری بود که قابلیت استفاده در طول روز را داشتند.
استاندار گلستان افزود: برای همه این واحد‌ها مبلغی به عنوان اجاره بها اختصاص داده شد تا خانواده‌ها جایی را برای زندگی تا زمان بازسازی منازل خود انتخاب کنند، اما تعداد کمی از آن‌ها ترجیح دادند همزمان با بازسازی منازل خود، در محل بمانند و ضمن کمک به روند بازسازی، پول پرداخت شده را نیز صرف بازسازی بهینه منزلشان کنند.
حق شناس تعداد این خانواده‌ها را حدود هزار و ۵۰۰ خانوار عنوان کرد.

همه محور‌های اصلی استان باز است
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در ارتباطاینترنتی با این برنامه در پاسخ به سوالی درباره وضع جاده‌های استان گفت: مدیرکل راهداری استان، اخباری مبنی بر تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی جاده‌ها را تکذیب و تاکید کردند، در این باره تامین اعتبار شده و عملیات بازسازی در حال انجام است.
شریعتی افزود: همه محور‌های اصلی استان باز است و در آن‌ها تردد می‌شود، فقط محور چزابه برای صادرات و راهپیمایی اربعین نیاز به تعمیراتی دارد که می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه اعتبارات مورد نیاز برای محور‌های اصلی آسیب دیده از سیل تخصیص یافته، اظهار داشت: فقط برخی از مسیر‌های روستایی باقی مانده و ممکن است اعتبارات اختصاص داده شده، در برخی از موارد کافی نباشد.
استاندار خوزستان تاکید کرد: تردد در محور شلمچه و چزابه برقرار است و برای اربعین نیز مشکلی نیست؛ اما در مسیر چزابه برای پیشگیری از سیلاب‌های احتمالی آینده نیاز به تجهیزاتی مانند پل است که روند انتخاب پیمانکار برای اجرای آن‌ها در حال انجام است.