واکنش ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به توهین نشریه فرانسوی

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از مکاتبه با مراجع بین‌المللی در پی توهین نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) خبر داد.

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی باقری، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: هتک حرمت به مقدسات مسلمانان مصداق بارز تنفرپراکنی، توهین به مقدسات و نقض آشکار حق آزادی دین، باور و عقیده است.

وی با بیان اینکه اقدام نشریه فرانسوی طبق ماده 32 قانون آزادی مطبوعات فرانسه نیز جرم محسوب می‌شود، اظهار کرد: اقدام نشریه فرانسوی شارلی ابدو در اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) نقض آشکار مواد 1 و 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر و بند سوم از ماده 19 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

باقری ادامه داد: با چند مرجع بین‌المللی مکاتبه و تأکید کردیم؛ باید با ایفای نقش در چارچوب وظایف خود، اجازه ندهند که برخی کشورها برای تأمین منافع اقلیت حاکم بر این جوامع با استفاده از خلأ‌های موجود، دامنه باز و آزادی داشته باشند.

وی افزود: یکی از اقدامات ما در مراجع بین‌المللی، پیگیری این موضوعات به نحوی است که در مرحله نخست، تقبیح و محکوم شود و مشروعیتی که می‌خواهند برای اقدامات خلاف‌شان ایجاد کنند از دست بدهد و دیگر اینکه در مراجع ذیربط به اقتضای موضوعات، جرم‌انگاری شود.