اصلاح نظام بانکی اولین قدم برای تحقق رونق تولید است

یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از اصلی‌ترین موانع تولید نظام بانکداری است چنانکه اگر فردی بخواهد سرمایه‌اش را در تولید هزینه کند نرخ بازدهی آن بین 10 تا 15 درصد است اما همین فرد وقتی پولش را در بانک می گذارد سود بیشتری می‌برد.
اصلاح نظام بانکی اولین قدم برای تحقق رونق تولید است

امرالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به الزامات رونق تولید که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال 98 انتخاب کرده اند گفت: تولید می تواند با درایت و برنامه ریزی دولت رونق پیدا کند و باید از تولیدو تولید کننده توسط دولت حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین الزام در راه تحقق این هدف رسیدگی به سیستم بانکی است، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین موانع تولید نظام بانکداری است به طوری‌که اگر فردی بخواهد سرمایه اش را در تولید هزینه کند نرخ بازدهی آن بین 10 تا 15 درصد است اما همین فرد وقتی پولش را در بانک می گذارد سود بیشتری می‌برد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بنابراین باید نرخ بهره بانکی کاهش یابد تا تولید رونق گیرد.

امینی ادامه داد: دولت باید از تولید داخل حمایت کند و جلوی واردات کالاهای مشابه داخلی را بگیرد که اگر در این زمینه ضعف نشان دهد عملا تولیدکننده داخلی نمی‌تواند سرپا بایستد.

* ثبات نرخ ارز و کنترل تورم و نقدینگی راهکارهای رونق تولید

وی همچنین با اشاره به سیاست های کلان اقتصادی گفت: کنترل تورم و نقدینگی نیز از عوامل موثر بر رونق تولید هستند به طوریکه دولت باید شرایطی را فراهم کند که نقدینگی به سمت تولید حرکت کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه در ایران پول وسرمایه وجود دارد اما به جای تولید به سمت سفته بازی و یا خرید ارز و یا کارهای اقتصادی کاذب می رود گفت: دولت باید این موضوع را کنترل کند که از جمله آنها کنترل نرخ ارز است.

* هدف دولت از بالا نگه داشتن نرخ ارز مشخص نیست

وی گفت: در سال 98 نرخ ارز باید ثبات داشته باشد و نرخ بالای ارز زیبنده اقتصاد ایران نیست و اصلا مشخص نیست که دولت با چه هدفی نرخ ارز را بالا نگه داشته است.

امینی تصریح کرد: نوسانات نرخ ارز فقط چند بانک ورشکسته را نجات داد و احتمالا منافع عده ای را تامین کرد که دولت باید در این زمینه شفاف باشد که متاسفانه نیست.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: شعار رونق تولید شعار هوشمندانه ای است که مقام معظم رهبری انتخاب کرده اند زیرا عملا دولت در پیشبرد این شعار هدف قرار گرفته شده است و باید دید آیا دولت و نظام دولتی می تواند این شعار را تا پایان سال 98 محقق کند یا خیر.