اقدامات دادسرای انتظامی وکلا برای جلوگیری از فعالیت قضات فاقد صلاحیت در نهاد وکالت

خبرگزاری میزان- دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از فعالیت قضات سلب صلاحیت شده در نهاد وکالت و صیانت از این نهاد را تشریح کرد.

خبرگزاری میزان – ۱۳ مردادماه بود که رییس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه در واکنش به گزارش رییس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه درباره اقدامات فسادزای برخی وکلا در روند دادرسی‌ها، گفت: دادگاه عالی انتظامی قضات باید تمهیداتی اتخاذ کند که به هیچ وجه قاضی یا وکیلی که پیش از این توسط یکی از بخش‌های قوه قضاییه سلب صلاحیت شده، امکان ورود یا بازگشت به جریان وکالت را نداشته باشد.

وی تاکید کرد: تلاش ما باید این باشد که جریان وکالت هم با نظارت‌های دقیق قانونی سالم بماند.

در این راستا، کمال رئوف، دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان با تشریح اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از فعالیت قضات سلب صلاحیت شده در نهاد وکالت و صیانت از این نهاد عنوان کرد: در رابطه با قضات و افرادی که سابقا کارمند قوه قضاییه بوده اند، به منظور جذب در نهاد وکالت استعلام کارگزینی، استعلام ارزشیابی قوه قضاییه و استعلام حفاظت به عمل می‌آید و در صورتی که حتی یکی از استعلامات انجام شده با پاسخ منفی مواجه شود، مرکز وکلا پروانه وکالت صادر نخواهد کرد.

دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در رابطه با افرادی که خارج از دستگاه قضایی هستند و قصد اخذ پروانه وکالت دارند نیز پس از طی دوره‌های آموزشی، آزمون‌ها و گزینش، استعلامات لازم از مراجع نظارتی و امنیتی انجام خواهد شد و حتی اگر شخص در آزمون‌ها قبول شده باشد، اما پاسخ استعلامات منفی باشد باز هم پروانه وکالت به این افراد اعطا نخواهد شد.

وی تصریح کرد: در کنار این موارد هیاتی تحت عنوان هیات تشخیص صلاحیت وجود دارد که چه در زمان صدور پروانه و یا در زمانی که شخص مشغول به فعالیت است، بر اساس گزارشات واصله و یا شکایت نسبت به بررسی صلاحیت وکلا اقدام می‌کنند و چنان چه شخص صلاحیت ادامه وکالت دادگستری را نداشته باشد در آنجا در خصوص آن شخص تصمیم گیری خواهد شد.

رئوف تصریح کرد: خوشبختانه تا این لحظه گزارشی مبنی بر اینکه افراد فاقد صلاحیت توانسته اند پروانه وکالت اخذ کنند، نداشته ایم.

دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در پایان تاکید کرد: یک قاضی به هر دلیل که در دستگاه قضایی سلب صلاحیت شده باشد نمی‌تواند در جریان وکالت قرار گیرد.