بازار سرمایه باید محور تامین مالی اقتصاد باشد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه باید محور تامین مالی اقتصاد باشد، گفت: سودآوری عده ای نباید منجر به بدبختی عده ای دیگر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی حقانی نسب در مراسم آغاز به کار مجموعه سبدگردان بورس که با حضور مدیرعامل بورس انرژی برگزار شد، گفت: منشأ اصلی مشکلات بازار سرمایه و حتی اقتصاد ایران ساختار نامناسب اقتصادی است که سالیان سال مشکلات مرتبط با آن از سوی کشورهای دنیا رفع شده و ساختار کنونی که در اقتصاد ایران اجرایی می‌شود سالهاست در دنیا منسوخ شده است.

وی افزود: در دنیا دو ساختار اقتصادی بانک محور و بازار سرمایه محور مشغول به فعالیت هستند به نحوی که تعداد کمی از اقتصادهای دنیا تمرکز اصلی تأمین مالی خود را بر روی بانک‌ها قرار داده اند چرا که بانک محور بودن در دنیا کنار گذاشته شده تا بتوان از شکل گیری ساختارهای تورمی جلوگیری کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: بسیاری از اقتصادهای دنیا از ساختارهای بورس محور تبعیت می‌کنند چرا که مزیت‌های بسیاری نسبت به تمرکز بر بانک‌ها در آنها به چشم می‌خورد. به این معنا که در ساختارهایی که اقتصاد بر پایه بازار سرمایه مدیریت می‌شود تجهیز و تخصیص منابع کاملاً هدفمند است در حالی که در بانک محور بودن اقتصادها تخصیص بهینه منابع وجود ندارد.

وی با برشمردن مزایای بورس محور بودن اقتصادها خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه این اقتصادها بهترین روش‌های سرمایه گذاری را انتخاب می‌کنند بر این نکته واقف هستند که اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم و به سمت فعالیت‌های سوداگرانه در اقتصاد نرویم باید تولید تقویت شود و ساختارهای تولیدی، شراکت محور باشد.

حقانی نسب ادامه داد: در ایران علیرغم تمامی تلاش‌هایی که صورت گرفته هنوز بانک‌ها در صدر تأمین مالی قرار دارند و بازار سرمایه در ابتدای راه قرار گرفته است که دلیل اصلی این موضوع نیز آن است که فعالان بازار سرمایه و شرکت‌هایی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند تجهیز منابع را به درستی انجام نمی‌دهند چرا که این امر به دست سیستم و نهادی داده شده که تخصیص و تجهیز منابع را به صورت بهینه انجام نمی‌دهد و مردم به صورت مستقیم وارد بورس می‌شوند.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، مردم عادی وارد یک بازار حرفه ای و تخصصی می‌شوند که نقطه اتصال پس انداز کننده با بازار سرمایه یک نهاد بهینه نیست.
وی افزود: نقطه اتصال پس انداز کننده با بازار سرمایه باید نهادی باشد که هم تجهیز و هم تخصیص منابع را به درستی انجام داده و سلایق و انتقادات افرادی که پول خود را به بورس می‌آورند را پاسخ دهد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: در دنیا سال‌ها است که شرکت‌های سبدگردان هدف مدیریت و ایجاد شبکه تجزیه و تحلیل داده‌های بورسی انجام می‌دهند و ما هم تلاش کرده ایم تا این اهداف را محقق نمائیم به این معنا که باید همه سعی ما آن باشد که برای مردم سودآوری ایجاد کنیم. به این معنا که سودآوری عده‌ای منجر به بدبختی عده دیگری نشود و تورم آن، قشر ضعیف جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش ما آن است که تضاد منافع با مشتری و سرمایه گذار به حداقل برسد و سود سبدگردان در گروه سود مشتری باشد.