بازدهی فرابورس ۸۰ درصد شد

بازدهی سرمایه در فرابورس از اول سال تا کنون به ۸۰ درصد رسید و شاخص کل آن در هفته جاری با رسیدن به ۴۰۶۱ واحد و رشد ۲.۸ درصدی رو به رو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، در حال حاضر شاخص کل فرابورس از ابتدای سال ۹۸ رشد ۸۰ درصدی و ارزش بازار نیز با رسیدن به بیش از رقم ۴ میلیون میلیارد ریال، افزایشی ۶۵ درصدی را نسبت به اولین روز کاری سال جاری ثبت کرد.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم و طی ۵ روز کاری، ارزش کل معاملات ۶۷ هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال رقم خورد که با توجه به ارزش معاملات هفته پیش از آن رشد ۱۰۷ درصدی را ثبت کرد.

همچنین در پایان روز کاری چهارشنبه، حجم معاملات ۷ هزار و ۵۸۴ میلیون ورقه بود که در این بخش نیز رشدی ۹۱ درصدی نسبت به هفته قبل را شاهد بودیم. تعداد معاملات نیز در این هفته رشدی ۴۳ درصدی داشت و هزار و ۱۲۱ دفعه خریدوفروش انجام گرفت.

بازارها زیر ذره‌بین

در پایان هفته منتهی به ۸ آذر ۱۳۹۸، به‌جز تابلو شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)، سایر بازارها هفته‌ای همراه با رشد را در هر سه شاخصه ارزش، حجم و تعداد معاملات سپری کردند.

مرتب‌سازی بازارها بر اساس ارزش معاملات نشان می‌دهد که بازار ابزارهای نوین مالی و بازار دوم با اختلاف در رتبه‌های اول و دوم بالاترین ارزش دادوستدی قرار دارند. ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال بود و بازار دوم نیز با ثبت بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال، بیشترین سهم را از کل معاملات بر دوش داشتند.

اما پس از این دو بازار، تابلو بازار پایه و بازار اول به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند و با فاصله‌ای اندک نسبت به یکدیگر هفته را به پایان رساندند. حجم معاملات در بازار پایه ۷ هزار و ۵۲۲ میلیارد ریال و در بازار اول ۷ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال بود.

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز افت ۷۸ درصدی را در ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته داشت و مجموع معاملات در این تابلو ۲ میلیارد ریال بود.

در ۵ روز کاری گذشته، به جز تابلو شرکت‌های SME در سایر بازارها علاوه بر ارزش معاملات انجام گرفته، حجم و تعداد دفعات معاملات آنها نیز از رشدی قابل توجه نسبت به هفته قبل برخوردار بودند.

پرمعامله‌ترین صنایع فرابورسی

ارزش معاملات خرد بازار سهام در اولین هفته آذرماه برای صنایع مختلف فرابورسی تقریبا نزدیک بهم بود. در صدر این تقسیم‌بندی گروه زراعت و خدمات وابسته قرار داشت که با انجام ۳ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال معامله، سهم ۱۰ درصدی از کل معاملات خرد بازار سهام را بر دوش داشت.

اما جایگاه دوم مربوط به دو گروه محصولات کاغذی و مواد و محصولات دارویی بود که با اختصاص ۸ درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام در این جایگاه قرار گرفتند. ارزش معاملات در این دو گروه حدودا ۲ هزار ۶۲۰ میلیارد ریال بود.

کد خبر 4783760