امضای تفاهم‌نامه کمک به مناطق سیل‌زده میان بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه

تفاهم نامه تأمین مالی ٣٠٠٠ میلیارد تومانی کمک به مناطق سیل‌زده میان بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه امضا شد.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، تفاهم نامه تأمین مالی ٣٠٠٠ میلیارد تومانی کمک به مناطق سیل زده میان بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه در سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.

در قالب این تفاهم نامه قرار است مبلغ مذکور جهت بازسازی مناطق آسیب زده از سیل از محل منابع داخلی بانک‌ها تأمین شود.

در این مراسم حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: بانک‌ها اولین گروهی بودند که به صورت خودجوش در مناطق سیل زده حضور یافتند و در جلسه مشترکی بین بانک‌های دولتی و خصوصی منابعی برای این کار در نظر گرفته شد.

وی افزود: منابع دولتی برای بازسازی سیل محدود است و بنابراین از بانک‌ها کمک گرفته و قرار شد تا اصل و سود این وام‌ها برای بازسازی مناطق سیل زده در قالب بودجه سنواتی بازپرداخت شود.

به گفته پورمحمدی، ۱۷ بانک در این حوزه فعال شده اند و سهم هر بانک مشخص است، بر این اساس بانک ملی٣٠٠ میلیارد تومان، بانک کشاورزی ٢٠٠ میلیارد تومان، هر یک از بانک‌های سپه، تجارت، ملت و صادرات ٢٢٥ میلیارد تومان، هر یک از بانک‌های رفاه، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، سینا، اقتصادنوین، کارآفرین و سامان ١٠٠ میلیارد تومان، هر یک از بانک‌های پارسیان و پاسارگاد ٣٠٠ میلیارد تومان و بانک آینده ٢٠٠ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق سیل زده پرداخت می‌کنند.

وی افزود: اعتقاد داریم که نباید به بانک‌ها تسهیلات تکلیفی داد، اما در موضوع بازسازی مناطق سیل زده خود بانک‌ها پیشگام شدند.

همچنین محمدرضا حسین زاده، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز در این نشست گفت: نظام بانکی علیرغم اینکه همواره به طور غیرمنصفانه در آماج حملات قرار می‌گیرد؛ اما در بزنگاهی همچون سیل اخیر، به مسئولیت خود عمل کردند.

به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور 27 خردادماه در چهارمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده، اظهار کرد: طی‌جلسه‌ای که با مدیران بانک ها داشتیم مقرر شد تا پایان خردادماه پرداختی‌های مناطق سیل زده را انجام دهند اما با توجه به گزارش اعلام شده در این جلسه متوجه شدیم بانک‌ها عقب هستند.

وی ادامه داد: بانک ها هر دلیلی که داشته باشند برای ما قابل پذیرش نیست و باید این مشکل را حل کنند.امیدواریم تا پایان خرداد ماه بانک‌ها پرداختی را انجام دهند؛ البته دوهفته دیگر به آنها فرجه می دهیم تا اواسط تیرماه پرداخت‌ها را انجام دهند.

همچنین اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در 27 خردادماه خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه بخشودگی سود، کارمزد و امهال تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده در سیل، طی نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی روستا‌های خسارت دیده را مشخص کرده است.