حق بیمه سرانه در ایران چقدر است؟ / مردم کدام استان پول بیشتری بابت بیمه پرداخت می‌کنند؟ +جدول

حق بیمه سرانه در ایران بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات به ۴۳۰ هزار تومان رسیده که استان سیستان و بلوچستان کمترین میزان بیمه سرانه را به خود اختصاص داده است.

رویداد۲۴ بر اساس آخرین آمار، حق بیمه سرانه در کشور به ۴۳۰ هزار تومان رسیده که استان سیستان و بلوچستان کمترین میزان بیمه سرانه را دارد. حق بیمه سرانه جهان (بر حسب دلار) بیش از ۵ برابر حق سرانه بیمه در ایران است.

حق بیمه سرانه از تقسیم حق بیمه تولیدی صنعت بیمه بر جمعیت هر کشور به دست می‌آید و بیانگر مقدار حق بیمه‌ای است که به طور متوسط هر نفر پرداخت کرده است.

جایگاه حق سرانه بیمه ایران در جهان

اما جایگاه حق سرانه بیمه ایران در جهان چگونه است؟ بر اساس آخرین داده‌های خام بیمه مرکزی حق بیمه سرانه ایران سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

روند رو به رشد حق بیمه سرانه در کشور طی سال‌های اخیر نشان دهنده اهمیت هرچه بیشتر این صنعت در زندگی روزمره شده، به طوری که حتی استارتاپ‌های متنوعی برای رفاه هرچه بیشتر افراد ایجاد شده است.

روند رو به رشد سهم حق بیمه در بازار بیمه ایران طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ تداوم داشته، به طوری که حق بیمه پرداختی توسط هر ایرانی برای انواع بیمه‌ها از ۱۷۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۱ با ۱۵۲ درصد افزایش به ۴۳۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

همچنین رشد حق سرانه بیمه بر حسب دلار طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ با کاهش ۱۱ درصدی همراه بوده و از ۱۱۴ دلار در سال ۱۳۹۱ به ۱۲۵ دلار در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

بر اساس آخرین آمار، حق بیمه سرانه در جهان در سال ۱۳۹۶ معادل ۶۴۹ دلار بوده که بیش از ۵ برابر حق سرانه بیمه در ایران است. حق بیمه سرانه کشور در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۳ درصد افزایش یافته و از ۳۵۰ هزار تومان به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ استان‌های تهران، یزد و سمنان هر کدام به ترتیب با ۱۰۸۲، ۵۲۷ و ۴۰۲ هزار تومان بیشترین حق سرانه بیمه را در بین استان‌های ایران داشته است. کمترین مقدار حق سرانه بیمه در سال ۱۳۹۶ با ۱۳۷ هزار تومان به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

بر اساس این آمار، حق بیمه سرانه پرداختی در استان تهران بیش از هفت برابر استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۶ بوده است.