بانک مرکزی نرخ ساز دلار شد| مچ دلار با حذف بازار توافقی ارز خوابید

بانک مرکزی درحالی اقدام به برچیدن معاملات توافقی روزانه ارز کرده که به گفته کارشناسان راه اندازی این بازاری ازهمان ابتدا اشتباه بود و فعالیت رانتی موجب شد تا قیمت دلار به این شکل افزایش یابد.

بازار؛ گره بانک و بیمه: سیاست های ارزی بانک مرکزی در دور جدید مدیریت این بانک، تغییراتی را در نحوه معاملات بازار سکه و ارز ایجاد کرده است. جمع آوری بساط معامله گران ارز توافقی، رساندن دلار درسامانه نیما به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان، ورود سکه به بورس کالا، ایجاد سامانه ناخدا، افزایش میزان سهمیه سرانه سالانه دلار از ۲۰۰۰ هزار دلار به ۵۰۰۰ هزاریورو(معادل دلار) و تلاش برای ساماندهی قیمت ها در بازار از اقدامات مدیریت جدید این بانک به شمار می رود.
هر چند طی روزهای گذشته به دلیل تاثیر گذاری برخی اخبار ناشی از مسائل سیاسی و دیپلماتیک، تشدید تحریم ها و تعلیق برجام قیمت ها در بازار سکه و ارز ترمز برید و دلار به ۴۵ هزار تومان همچنین سکه در آستانه ۲۴ میلیون قرار گرفت اما مداخله بانک مرکزی به عنوان بازارساز و تعیین کننده قیمت ها در صرافی های باعث شد تا قیمت ارز و بدنبال آن سکه روندی نزولی را بپیمایند و تعیین نرخ ها از دست معامله گران خارج شود.

معامله گران ارز توافقی در بازار نسبت به تعیین قیمت این کالا به نفع خود کار می کرند به طور مثال وقتی میزان تقاضا در بازار افزایش می یافت آنها نیز قیمت ها را بالا در نظر می گرفتند. فاجعه ای که طی روزهای گذشته تعیین قیمت دلار در بازار توافقی ارز به رقمی در آستانه ۴۰ هزار تومان رسید

پایان بازار رانتی معاملات توافقی ارزی
اقدامی که در گذشته معامله گران ارز توافقی در بازار نسبت به تعیین قیمت این کالا به نفع خود کار می کرند. به طور مثال وقتی میزان تقاضا در بازار افزایش می یافت آنها نیز قیمت ها را بالا در نظر می گرفتند. فاجعه ای که طی روزهای گذشته تعیین قیمت دلار در بازار توافقی ارز از سوی معامله گران رقمی در آستانه ۴۰ هزار تومان اعلام شد، غافل از اینکه با رشد قیمت ها در بازار معاملات توافقی ارز علامت گرانی این کالا به بازار آزاد ارز داده می شد به گونه ای که نرخ دلار در روزهای گذشته در پی رشد قیمت ها در بازار معاملات توافقی مرز ۴۵ هزار تومان را در نوردید و برای ثبت رکورد های جدید خیز برداشته بود. اما بانک مرکزی از روز گذشته با اجرای سیاست های ارزی جدید و عرضه سنگین ارز هم در سامانه نیما و هم صرافی ها مانع از رشد قیمت این کالا شد.
به طوری که هم اکنون قیمت ها در بازار ارز و سکه درسراشیبی قرار گرفته اند، چرا که بانک مرکزی صلاحیت تعیین قیمت روزانه ارز را از معامله گران گرفته است و خود در بازار نرخ گذاری می کند. کاهش قیمتی که دیروز سه‌شنبه ۴ بهمن عنوان توافقی از معاملات دلار و یوروی بازار متشکل ارزی حذف شد و رییس‌کل بانک مرکزی در توییتی اعلام کرد از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند و از این پس بانک مرکزی به بازار آزاد ورود می کند و نرخ‌ساز خواهد بود.
همانطور که گفته شد پیش از این نیازهای ارزی مردم در صرافی‌ها براساس معاملات توافقی دلار و یورو پوشش داده می‌شد اما اکنون می توان از تمام صرافی‌ها بدون نوبت و ثبت نام «ارز» را با نرخ تابلو خرید اقدامی که منجر به افت قیمت ها در بازار ارز و سکه شده است.

اقدام بانک مرکزی در جهت جلوگیری از رشد غیر واقعی نرخ ارز و حرکت آن با اجرای سیاست های خاص برای آرام بخشی این بازار مهم اقتصادی رویکردی قابل توجه است که نتیجه آن طی دو روز اخیر منجر به جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه شده است

فروکش التهاب قیمت ها در بازار هیجانی ارز
محسن صادقی، کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با «بازار» درباره اثرگذاری اجرای سیاست های جدید بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ ارز در بازار، گفت: اقدام بانک مرکزی در جهت جلوگیری از رشد غیر واقعی نرخ ارز و حرکت آن با اجرای سیاست های خاص برای آرام بخشی این بازار مهم اقتصادی رویکردی قابل توجه است که نتیجه آن طی دو روز اخیر منجر به جلوگیری از رشد قیمت ها همچنین جلوگیری از تعیین نرخ های غیر واقعی دلار در بازار جدید و در نهایت پایان رانت بازی شده است.
وی با بیان اینکه شرایط سیاسی کشور به دلیل مباحث تحریم و تحرکات جامعه بین الملل علیه کشورمان خیلی مطلوب نیست و این موضوع باعث شده است تا هر ازگاهی با انتشار اخباری شاهد آشفتگی قیمت ها در بازار ارز شویم، افزود: البته بانک مرکزی با اقدامات کارشناسانه مسیری را طی می کند که نیازهای ارزی کشور را هم در سامانه نیما و هم سایر بازارهای رسمی چون صرافی های معتبر و … به خوبی تامین کند، اما از آنجایی که بازارهای سرمایه گذاری سودآور پایداری در کشور فعال نیستند و رونق چندانی ندارند، بنابراین طی روزهای گذشته سرمایه گذاران راهی بازار سکه و ارز شدند که این اقدام با افزایش میزان تقاضا قیمتها را در بازار هیجانی افزایش داد.
از طرفی با بی تدبیری نسبت به تامین ارزخرد سرمایه گذاران و نیازمندان ارز کم توجه بود. حال این بانک به چنین نتیجه ای رسیده است که علاوه برتامین ارز واردکنندگان و فعالان اقتصادی در سامانه نیما، باید بازار غیررسمی را نیز مد نظر داشته و نظارت دقیقی بر کف بازار ارز داشته باشد زیرا نمی توان بازار غیر رسمی ارز را انکار و به حال خود رها کرد.

بانک مرکزی دریک دوره زمانی بازارهای غیر رسمی ارز را انکار می کرد حال این بانک به چنین نتیجه ای رسیده است که علاوه برتامین ارز واردکنندگان و فعالان اقتصادی در سامانه نیما، باید بازار غیررسمی را نیز مد نظر داشته و نظارت دقیقی بر کف بازار ارز داشته باشد زیرا نمی توان بازار غیر رسمی ارز را انکار کرد.

نظارت دقیق بانک مرکزی در کف بازار ارز
این کارشناس اقتصادی افزود: بانک مرکزی دریک دوره زمانی بازارهای غیر رسمی ارز را انکار می کرد و توجه آنچنانی به فعالیت بازار آزاد این را کالا نداشت، همچنین اعلام می کرد که متقاضیان می توانند نیازهای واقعی ارز را از سامانه نیما تامین کنند از طرفی با بی تدبیری نسبت به تامین ارزخرد سرمایه گذاران و نیازمندان ارز کم توجه بود. حال این بانک به چنین نتیجه ای رسیده است که علاوه برتامین ارز واردکنندگان و فعالان اقتصادی در سامانه نیما، باید بازار غیررسمی را نیز مد نظر داشته و نظارت دقیقی بر کف بازار ارز داشته باشد زیرا نمی توان بازار غیر رسمی ارز را انکار و به حال خود رها کرد.
صادقی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته نیز معاملات در صرافی ملی انجام می شد اما نرخ هایی که در این بازار تعیین می شدند نزدیک به نرخ بازار بود و با توجه به شرایط بازار نرخ ها مشخص می شدند حال اصلاحات خوبی در بازار ارز ایجاد شده است زیرا دلار ۲۸۵۰۰ تومان فقط مختص به سامانه نیماست و برای تامین واردات کالاهای اساسی راه اندازی شده است. با این وجود چنانچه این سامانه نیاز همه متقاضیان ارز را در بازار تامین کند، سطح واردات افزایش و منابع ارزی هدر می رود از طرفی نیز رانت و دلالی دوباره بازار ارز را فرا خواهد گرفت.
وی اظهارداشت: مکانیزم داد و ستد ارز هم اکنون در بازار با درایت بانک مرکزی فرق کرده است چرا که این بانک همراه با صرافی‌ها دراقدامی مشترک بدنبال تامین نیازهای ارزی خرد مردم با نرخی منطقی در بازار هستند و از آنجایی که تعیین قیمت ها از سوی بانک مرکزی به عنوان بازار ساز تعیین می شود، در چنین شرایطی معامله گران بازار ارز بدون دغدغه از صرافی های مجاز اقدام به خرید ارز با نرخ منطقی تعیین شده روی تابلوها خواهند کرد.

با بازار سازی بانک مرکزی قیمت دلار در تابلوی صرافی‌ها امروز برابر ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید، همچنین با افت قیمت ها در بازار ارز قیمت طلای ۱۸عیار نیز هر گرم ۲ میلیون و ۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۲۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومانرقم خورد

سراشیبی قیمت ها در بازار سکه و ارز
صادقی تعیین نرخ دلار را بسیار حساس عنوان کرد و اظهارداشت: به طور مثال اگر قیمت این کالا در بازار ارز خیلی پایین در نظر گرفته شود، متقاضیان زیادی خریدار ارز شده و از این طریق با فروش آن در کف خیابان کسب سود قابل توجهی نصیبشان می شود، نتیجه آن نیز جز اینکه بازار دلالی و سفته بازان را فعال کند تاثیر چندانی بر کاهش قیمت ارز ندارد. از طرفی نیز اگر قیمت ها را بالا در نظر گیر، بی تردید قیمت ارز در بازار آزاد سیر صعودی به خود می گیرد با این وجود تعیین نرخ منطقی ارز با در نظر گرفتن بازار ضروری است.
بنا به این گزارش، با تغییر سیاست ارزی بانک مرکزی و حذف دلار توافقی از معاملات بازار متشکل ارزی که از روز سه‌شنبه ۴ بهمن کلید خورد، از این پس نرخ فروش ارز به‌ صورت اسکناس توسط صرافی‌ها در سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران اعلام می‌شود، آتطور که با بازارسازی بانک مرکزی قیمت دلار در تابلوی صرافی‌ها امروز برابر ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان درج شد. طبق اعلام بانک مرکزی، کلیه صرافی‌ها مجازند نسبت به فروش ارز به ‌صورت اسکناس با نرخ منتشرشده تحت عنوان “آخرین نرخ صرافی‌ها” در سایت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به‌آدرس www.ice.ir اقدام نمایند. امروز همچنین با افت قیمت ها در بازار ارز قیمت طلای ۱۸عیار نیز هر گرم ۲ میلیون و ۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۲۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. این در حال است که طی روزهای گذشته قیمت سکه به حدود ۱۴ میلیون تومان و نرخ هر گرم طلا نیز از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فراتر رفته بود.