ایجاد شفافیت داده‌های مالی در زنجیره بلاکچین

یک استاد دانشگاه گفت: فناوری بلاکچین، تنها توسط یک نهاد به‌خصوص کنترل نمی‌شود، بلکه در میان تعداد زیادی از رایانه‌ها توزیع شده؛ به‌گونه‌ای که اطلاعات را نتوان را مخدوش کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا شیرازی در همایش بلاک چین و رمز ارز گفت: بلاک چین یک روش ذخیره اطلاعات مثل پایگاه داده بوده که بر اساس یک مدل جدید، اطلاعات را ذخیره می کند و محدودیت های سابق را ندارد ؛ به عنوان مثال در قدیم وقتی اطلاعاتی به ثبت می‌رسید، این دیتاها در اختیار و در واقع انحصار یک نهاد، سازمان یا فرد خاصی باقی می‌ماند و می توانست منجر به بروز فساد به دلیل در دست داشتن آن دیتاها شود؛ اما در بلاک چین، اطلاعات در پایگاه داده‌ای شفاف، در اختیار عموم قرار گرفته و به روش اجماع ثبت و نگهداری می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از دنیای رمزارزها به چهار شیوه میتوان انتفاع کسب کرد، گفت: تبادل مالی، استخراج رمزارز (ماینینگ)، سرمایه پذیری و سرمایه گذاری از جمله این شیوه‌ها هستند؛ ضمن اینکه بلاکچین، زنجیره ای از داده‌ها محسوب می شود و همه‌ تراکنش‌هایی که در شبکه یک رمز ارز اتفاق افتاده را شامل می‌شود. بر این اساس، گروه‌های اطلاعاتی که بلاک نام دارند یکی یکی به این پایگاه داده اضافه می‌شوند و یک فهرست بزرگ را به وجود می‌آورند که زمانی که اطلاعات به بلاکچین‌ اضافه شد، دیگر نمی‌توان آن را حذف کرد یا تغییر داد. اطلاعات تا ابد در بلاکچین‌ باقی می‌ماند و همه می‌توانند آن را مشاهده کنند.

وی تصریح کرد: در دنیای پرشتاب امروز اگر کمی درنگ کنیم، از قافله عقب می‌مانیم و بلاک‌چین می‌تواند زمینه را برای قیمت‌گذاری و رقابت عادلانه‌ در شبکه‌های هوشمند و اعطای حق انتخاب به مصرف‌کنندگان فراهم کند؛ ضمن اینکه بلاک‌چین در اصل یک دفتر ثبت آنلاین است و اطلاعات را به‌ شکلی ایمن ذخیره می‌کند و آن را به‌شکل یک منبع اطلاعاتی خلل‌ناپذیر در دسترس همگان قرار می‌دهد.

این فعال صنعت رمزارز خاطرنشان کرد: این فناوری تنها توسط یک نهاد به‌خصوص کنترل نمی‌شود، بلکه در میان تعداد زیادی از رایانه‌ها توزیع شده است و از فرمتی خاص و مطمئن برای ثبت داده‌ها استفاده می‌کند؛ به‌گونه‌ای که اطلاعات را نتوان توسط افراد دیگر تغییر داد یا مخدوش کرد؛ ضمن اینکه استفاده از روش‌هایی نظیر تمرکززدایی از داده‌ها و حفاظت از آن‌ها در برابر دستکاری، ایجاد شفافیت و تبادل اطلاعات را در بلاک‌چین تسهیل کرده است.

شیرازی معتقد است که این روش خاص از ثبت داده، ظرفیت زیادی برای شکل‌دادن به موج جدید فناوری و قابلیت تعامل با آن را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: بلاک‌چین همچنین توانسته بستری برای عرضه و رواج ارز رمزنگاری شده ایجاد کند و طی سال‌های اخیر، از استقبال زیادی برای مبادلات مالی برخوردار شده؛ این در حالی است که با اینکه این دو فناوری تقریبا به‌صورت هم‌زمان پابه عرصه گذاشتند، اما بلاک‌چین چیزی به‌مراتب فراتر از یک بستر ساده برای عرضه‌ی رمزارزها محسوب می‌شود.

شیرازی گفت: در سال‌های اخیر، فرایند استخراج رمزارزها با مصرف زیاد انرژی شبکه، موجب تشدید روند صعودی انتشار کربن شده است؛ ولی با این‌حال، فناوری بلاک‌چین عرصه‌ای نوظهور است و می‌تواند ابداعاتی تازه در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کند؛ به نحوی که امروزه بسیاری از شرکت‌های نوپا و نیز شرکت‌های بزرگ در تلاش هستند تا بتوانند از ظرفیت بالای بلاک‌چین برای تسریع روند گذار به‌سوی انرژی‌های پاک بهره ببرند.

وی اظهار داشت: رمزارزها توانایی این را دارند که زندگی ما را برای همیشه تغییر دهند؛ به نحوی که آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا کنترل پول و اطلاعات خود را در اختیار بگیرید. بعضی‌ از سازمانها و افراد مانند بانکهای مرکزی دنیا این فن‌آوری را نادیده گرفته و امیدوارند این جریان هرچه زودتر محو شود. اما بقیه با این جنبش همراه شده اند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: ارزهای رمزنگاری‌ شده فقط در بلاکچین‌ وجود دارند و کاربران از طریق کدهایی موسوم به کلیدهای عمومی و خصوصی به رمزارزهایشان دسترسی پیدا می‌کنند؛ ضمن اینکه این سیستم بی‌شباهت به سیستم ایمیل نیست و آن‌ جا اگر از کسی بخواهید به شما ایمیل بدهد، باید آدرس ایمیل خود را در اختیار او بگذارید.

وی افزود: در دنیای رمزارزها هم اگر از کسی می‌خواهید برای شما رمز ارز بفرستد، باید کلید عمومی خود را به او بگویید. حالا، اگر بخواهید ایمیل‌های خود را بخوانید یا ایمیل جدید بفرستید، باید رمزعبور داشته باشید. کلیدهای خصوصی هم چنین کاربردی دارند. کلیدهای خصوصی امضای الکترونیک شما هستند. همه می‌توانند کلیدهای عمومی را ببینند، ولی کلیدهای خصوصی فقط در اختیار خود شما قرار دارد. اگر قرار باشد فقط یک نکته از این آموزش بیاموزید، باید یاد بگیرید که در امان نگه داشتن کلیدهای خصوصی فوق‌العاده مهم است.

شیرازی معتقد است که باید به این موضوع نیز توجه شود که امروزه اطلاعات نادرست زیادی در این حوزه به ما میرسد که اغلب تشویق به سرمایه گذاری و نشان دادن آینده ای سراب گونه است؛ پس باید مراقب بود که در ا