بازار اوراق تسهیلات مسکن ۵۰۰میلیاردی شد/ ۳۹ درصد کمتر از ۸ ماه ۹۷

ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در ۸ ماهه امسال به ۵۱۵ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در آبان ماه امسال حجم معاملات اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن ۶۶ میلیارد تومان بود که در مقایسه با آبان سال گذشته که این رقم، ۷۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود، کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

همچنین در ۸ ماهه نخست امسال ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن با نماد تسه در بازار فرابورس ۵۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۸ ماهه ۹۷) که ارزش ریالی معاملات این ابزار نوین بازار سرمایه به ۸۳۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان می رسید، کاهش ۳۹ درصدی داشته است.

امسال چند برگه «تسه» معامله شد؟

از نظر تعداد برگه های اوراق تسهیلات مسکن که در آبان ماه امسال به فروش رسید، این بازار رشد داشته و با ثبت ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار برگه انواع تسه در آبان ماه امسال، رشد ۲۹ درصدی نسبت به آبان ماه سال قبل که ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار برگه به فروش رسید را نشان می دهد.

اما این شاخص (حجم خرید و فروش برگه های حق تقدم تسهیلات مسکن) در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با رقم ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار برگه تغییری رخ نداده و افت بسیار محدود یک دهم درصد (منفی ۰.۱ درصد ) به ثبت رسیده است.

تعداد معاملات اوراق تسهیلات مسکن در سال جاری

گفتنی است تعداد معاملات ثبت شده در ابزار نوین مالی اوراق تسهیلات مسکن در آبان ماه امسال ۱۱۸ هزار فقره معامله در آبان ماه سال قبل، ۱۱۵ هزار فقره معامله بود که رشد ۲.۴ درصدی داشته است؛ اما در ۸ ماهه امسال ۹۳۶ هزار فقره معامله انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با هزار و ۷ فقره معامله اوراق تسهیلات مسکن، شاهد کاهش ۷ درصدی معاملات در این بازه زمانی بوده ایم.

گفتنی است سهم ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن از کل ارزش معاملات بازار فرابورس در سال جاری تنها ۴ دهم درصد (۰.۴ درصد) بوده است