بانک‌های مرکزی طلا را جایگزین دلار می‌کنند

میزان طلای خریداری شده توسط بانک های مرکزی در سه ماهه ابتدایی سال 2019، بالاترین مقدار در 6 سال گذشته بوده و روسیه و چین در صدر کشورهای خریدکننده طلا بوده اند. کشورهای مختلف در حال تنوع بخشیدن به ذخایر خود هستند تا وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند.

تابناک اقتصادیمیزان طلای خریداری شده توسط بانک های مرکزی در سه ماهه ابتدایی سال 2019، بالاترین مقدار در 6 سال گذشته بوده و روسیه و چین در صدر کشورهای خریدکننده طلا بوده اند. کشورهای مختلف در حال تنوع بخشیدن به ذخایر خود هستند تا وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از بلومبرگ، شورای جهانی طلا در گزارشی در روز پنجشنبه اعلام کرد که ذخایر جهانی طلا در سه ماهه ابتدایی سال جاری افزایش 145 میلیارد و 500 میلیون تنی داشته که 68 درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل بیشتر است.

بانک‌های مرکزی طلا را جایگزین دلار می‌کنند

روسیه کماکان بزرگترین خریدار طلا در جهان است، چرا که این کشور در راستای کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا، در پی جایگزین کردن ذخایر خزانه خود با منابع دیگر است.

الیستر هیوویت رئیس بخش اطلاعات بازار در شورای جهانی طلا در این باره گفت: ما شاهد ادامه روند تقاضای بالا توسط بانک های مرکزی هستیم. ما انتظار داریم در سال 2019 نیز میزان خرید طلا توسط بانک های مرکزی بالا باشد، اما در صورتی که این میزان به مقادیر خریداری شده در سال 2018 برسد، به شخصه غافلگیر خواهم شد.

بانک‌های مرکزی طلا را جایگزین دلار می‌کنند

افزایش تقاضای بانک های مرکزی برای طلا

دوره یک ساله اخیر که منتهی به سه ماهه ابتدای 2019 بوده است، بیشتر میزان خرید را نشان می دهد.

شورای جهانی طلا اعلام کرد: علاوه بر خریداران ثابت، از جمله قزاقستان و ترکیه، اکوادور در سه ماهه اول امسال برای اولین بار از سال 2014 اقدام به افزایش ذخایر خود کرده است، علاوه بر این، کلمبیا و قطر هم مقادیر قابل توجهی را خریداری نموده اند. اکثریت خریداران را کشورهایی تشکیل می دهند که هدف اصلی آن ها کاهش وابستگی به دلار است، و اغلب این کشورها، ذخایر طلای کمتری نسبت به کشورهای اروپای غربی در اختیار دارند.

خرید بانک های مرکزی در حمایت از قیمت طلا نقش کلیدی داشته است و کاهش تقاضا توسط سرمایه گذاران سکه و شمش و همچنین مصرف کنندگان صنعتی این فلز را جبران کرده است. قیمت طلا از درسال جاری تنها ۱ درصد کاهش داشته و در روز پنجشنبه با قیمت حدود ۱۲۷۱ دلار به ازاء هر اونس معامله شد.

میزان سرمایه گذاری شده در صندوق های قابل معامله (ETF) مورد حمایت توسط طلا در ماه ژانویه، در ادامه سال به طور کامل محو شده و مقادیر ETF حالا به پایین ترین میزان خود در 4 ماه گذشته رسیده اند.

در زمینه تأمین منابع، شورای جهانی طلا پیش بینی خود درباره میزان مشارکت معادن کوچک را با توجه به ارزیابی مجدد شرکت Metal Focus LTD. که تأمین کننده اصلی اطلاعات برای شورای جهانی طلا است، تغییر داد. در ارزیابی جدید انتظار می رود این بخش حدود 15 الی 20 درصد از تولید جهانی طلا را در اختیار داشته باشد.

در کشورهایی مثل زیمبابوه، معادن کوچک بیش از نیمی از میزان تولید طلا را در اختیار دارند و بخش حیاتی اقتصاد این کشورها هستند. البته طبق دستورالعمل های جدید بازار بورس سهام لندن، چنین معادنی ممکن است برای فروش قانونی طلای خود با مشکل مواجه شوند، چرا که بخشی از محصولات آنها ممکن است تحت عنوان «طلای خونین» قرار بگیرد؛ طلای خونین به محصولی گفته می شود که خارج از محیط ایمنی و قوانین محیط زیست تولید شده و احتمال دارد با جرائمی همچون کودکان کار و برده داری همراه باشد.