بانک مرکزی جابجایی هرگونه وجه نقد را ممنوع کرد

بانک مرکزی دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری کوید-۱۹ از طریق جابجایی وجوه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک را ابلاغ کرد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بانک مرکزی دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری کوید-۱۹ از طریق جابجایی وجوه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک را ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل آمده است:

۱- واحد‌های روابط عمومی بانک‌ها موظف هستند، مخاطرات ناشی از مبادله وجوه نقد در احتمال ابتلا به بیماری کروید-۱۹، به مشتریان خود از طرق مختلف مانند اعلانات داخل شعب، فایل‌های صوتی و تصویری و نیز بهره برداری از امکانات رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی، اطلاع رسانی نمایند.

۲- همه ساله به مناسبت ایام نوروز و سنت استفاده از اسکناس به عنوان عیدی در بین خانوار‌های ایرانی، بانک‌ها اقدام به توزیع اسکناس نو در بین عموم مردم می‌نمایند که با توجه به شرایط حال حاضر و با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری در تجمعات ایجاد شده برای دریافت اسکناس نو و همچنین خطر گسترش بیماری از طریق رد و بدل شدن اسکناس بین افراد خانواده، دوستان و آشنایان، توزیع اسکناس نو در روز‌های پایانی سال به هر نحو در شعب و خزانه بانک‌ها ممنوع بوده و لازم است این موضوع از طرق مقتضی به عموم مردم اطلاع رسانی شود.

۳- شعب بانک‌ها می‌بایست از دریافت و پرداخت هرگونه وجه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک اجتناب نموده و چنانچه ضرورتی به دریافت وجوه از مشتریان وجود داشت با رعایت کامل اصول تاکید شده بهداشتی (مطابق با مفاد بخشنامه شماره ۹۸/۴۲۸۶۶۶ تاریخ ۱۰-۱۲-۱۳۹۸ اداره نشر اسکناس و خزانه) اقدام گردد. انتقال وجوه دریافتی به خزانه بانک‌ها باید با رعایت تمام جوانب احتیاطی صورت پذیرد و از دو بار شمار کردن آن توسط کارکنان خزانه‌ها جدا خودداری گردد.

۴- کارکنان تمام بانک‌ها می‌بایست نسبت به راهنمایی و ارائه ابزار‌های جایگزین وجه نقد به مشتریان خود در شعب اهتمام ویژه‌ای داشته و واحد‌های ذی ربط نیز مکلف هستند تمام شرایط و امکانات لازم را برای این منظور در شعب مهیا نمایند.

۵- بانک‌ها موظف هستند تعداد مشخصی از دستگاه‌های خودپرداز خود را به صورت غیر نقد و فقط برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک اعم از کارت به کارت، دریافت موجودی، پرداخت قبوض و … تنظیم نمایند. تعداد و محل استقرار از دستگاه‌های مذکور باید به نحو مقتضی اطلاع رسانی شود.
تبصره: به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از طریق تماس فرد با صفحه کلید، دریچه دریافت پول و … مقتضی است تمام دستگاه‌های خودپرداز به ویژه آن‌هایی که عملیات پرداخت وجه نقد را انجام می‌دهند توسط عوامل پول گذاری و نگهداری، در فواصل زمانی مشخص ضدعفونی گردد.

۶- به منظور اطمینان از ارائه مطلوب خدمات بانکداری الکترونیک، مقتضی است واحد‌های انفورماتیک بانک‌ها به صورت ۲۴ ساعته وضعیت سامان‌های پرداخت الکترونیک خود را رصد و در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام نمایند.