رشد بازار سهام ادامه دارد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مادامی که نقدینگی میل به ماندن در بازار سهام را داشته باشد، رشد شاخص و قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، رضا رحمتی با اشاره به اینکه مواردی چون افزایش نرخ ارز و تاثیر آن در تولید و در پی آن بازار سرمایه یکی از دلایل رشد شاخص بورس در سال جاری است، اظهار داشت: بسیاری از فعالان پیش بینی نمی‌کردند که شاخص بورس به این ارتفاع دست پیدا کرده و تا این اندازه رشد کند و برخی گمان می‌کنند که بخشی از رشد شاخص و قیمت‌ها حباب باشد، اما شاخص بورس کماکان قابلیت رشد و افزایش را دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برای توقف رشد شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها بازار سهام نیاز به بهانه دارد که بررسی گزارشات نشان می‌دهد وضعیت شرکت‌ها از جهت تولید و فروش نسبت به سال گذشته بهبود داشته است که این موضوع موجب شده تا روند رو به رشد بازار سهام ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به افت‌های چند هزار واحدی نیز که شاخص بورس در هفته‌های گذشته داشته است، گفت: نوسان ذات بازار سهام است و سهامداران نباید این انتظار را داشته باشند که شاخص بورس و نمادهای معاملاتی تنها روند رو به رشد و افزایشی داشته باشند، بلکه در برخی موارد بازار سرمایه نیاز به استراحت و اصلاح دارد. بنابراین کاهش چند هزار واحدی شاخص نیز که در برخی روزها اتفاق می‌افتد از این جهت می‌باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر نباید عدد و ارقام مربوط به شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها ملاک عمل دادوستد سهام قرار گیرد، بلکه شرایط بنیادی شرکت‌ها و صنایع، سودآوری و تولید آنها و نیز معاملات سیاسی و موضوعات مرتبط با برجام نیز در این زمینه در نظر گرفته شود.

وی در پیش‌بینی آتی روند معاملات بازار سرمایه و شاخص بورس هم اذعان داشت: به نظر می‌رسد در کوتاه مدت کماکان روند صعودی شاخص و رشد قیمت‌ها ادامه داشته باشد، چرا که روند مذاکرات سیاسی بهبود یافته است و اگر تحریم جدیدی بر اقتصاد کشور تحمیل نشود، شرایط کنونی بازار سهام ادامه‌دار خواهد بود.

رحمتی در پاسخ به این پرسش که روند رو به رشد بازار سهام تا کجا ادامه خواهد داشت نیز اظهار داشت: پاسخ به این پرسش نیاز به تحلیل شرایط و مولفه‌های اثرگذار بر بازار سهام دارد، اما بررسی گزارشات شرکت‌ها بیانگر این است که شاخص بورس به پایان کار خود نرسیده است و با توجه به شرایط کنونی انتظار می‌رود تداوم رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها دور از انتظار نباشد، البته با فرض این که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور کماکان به همین گونه باشد، وضعیت کنونی بازار سهام ادامه‌دار خواهد بود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این در حال حاضر نشانه‌هایی مبنی بر خروج نقدینگی از بازار سهام مشاهده نمی‌شود و نقدینگی به دلایل مختلف مقصد دیگری برای حضور ندارد. بر این اساس مادامی که منابع جذب شده در بورس در این بازار باقی بماند، تصور رشد شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها کماکان ادامه‌ خواهد داشت.