نگرش به نظام بانکی باید شفاف شود

معاون اقتصادی دادستان کل کشور گفت: باید نگرش به نظام بانکی را به صورت شفاف بیان کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، پیمان نوری امروز در میزگرد بانکداری بدون ربا در سی امین همایش بانکداری اسلامی با تاکید بر اینکه باید نگرش به نظام بانکی را شفاف بیان کنیم، گفت: در این میان، نباید منشاء همه چیز را نظام بانکی دانست؛ ضمن اینکه بانک‌ها و نظام بانکی نیز منبعث از شرایط اقتصادی کشور هستند.

معاون اقتصادی دادستان کل کشور افزود: در این سال‌ها بانک‌ها منبعث از شرایط حاکم بر اقتصاد کشور بوده‌اند، نظام بانکی رگولاتور دارد؛ اما آیا فقط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیر هستند؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: نهادهای مختلف برای شرایط حاکم بر اقتصاد تصمیم می‌گیرند و باید همه نسبت به این تصمیمات پاسخگو باشند.

انحراف در آمار تسهیلات ناشی از چیست؟

همچنین فرشاد حیدری، رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری نیز در این میزگرد با بیان اینکه تسهیلات گیرنده در قانون عملیات بانکی بدون ربا، قراردادی منعقد می کند و در سررسید وجوه آن را می‌پردازد، گفت: برای این موضوع چندان فکری نشده که اگر پرداخت در موعد مقرر صورت نگرفت، چه اقدامی انجام می‌پذیرد.

وی اظهار داشت: یکی از مواردی که در بهبود فرآیند باید توجه شود، تسهیلات‌دهی در بانک ها است، به این معنا که اگر خدمات بانکی را در سه بخش تجهیز، تخصیص و ارائه خدملت تقسیم کنیم، ایرادات در بخش تسهیلات دهی بیشتر است.

حیدری با بیان اینکه میزان پاسخگویی به نیازها در حوزه تسهیلات چندان قابل قبول نبوده است، خاطرنشان کرد: تسهیلات گیرنده برای عمل جراحی قلب باید تسهیلات خودرو دریافت می کرد که انحراف در آمار، انحراف در اعطای تسهیلات و انجام عملیات صوری را در پی داشت و با ایجاد کارت اعتباری منطبق عقد مرابحه این کالا و خدمات در اختیار مردم قرار گرفت.