سهامداران خرد بانک های نظامی بر سر دوراهی

تهران- ایرنا- ادغام بانک های نظامی در بانک سپه با وجود اینکه از تصمیمات سازنده برای ساماندهی نظام بانکی کشور به شمار می رود، برای سهامداران خرد بویژه آنهایی که نماد بانکشان در بورس در چند ماه گذشته متوقف شده و از قافله رشد قیمت ها جا مانده است، چندان خوشایند نیست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روند اجرایی ادغام پنج بانک و موسسه اقتصادی نظامی (بانک های انصار، مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان، قوامین و کوثر) در بانک سپه از 18 فرودین امسال با خرید سهام آنها آغاز شد؛ قرار است خرید سهام این بانک ها تا 29 اردیبهشت امسال تداوم یابد.
در این مرحله، اشخاص حقیقی و حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح می توانند سهام خود را بر اساس نرخ تعیین شده به فروش برسانند.
با وجود اینکه کارشناسان از ادغام این بانک ها و موسسه های مالی حمایت کرده و آن را گامی مهم برای ساماندهی و منظم کردن شبکه بانکی کشور می دانند، اما انتقاداتی نیز درباره روند قیمت گذاری سهام این بانک ها و تضییع حقوق سهامداران خرد مطرح شده است؛ بطوری که برخی آن را ناعادلانه می دانند.
بی توجه به نظرات اکثریت سهامداران، قیمت گذاری ناعادلانه، عقب ماندن سهام از رشد قیمتی ماه های گذشته و نحوه خرید و انتقال سهام به شرکت های تعیین شده از مهم ترین انتقادات مطرح شده در فرایند ادغام پنج بانک و موسسه نظامی است.

** قیمت گذاری سهام بانک های ادغام شده
نمادهای بانک هایی که مشمول طرح ادغام شده اند، در بورس متوقف بوده و امکان تعیین قیمت روز آنها وجود ندارد، بنابراین برای تعیین قیمت خرید سهام، از آخرین نرخ هر سهم پیش از توقف نماد و نیز قیمت اسمی استفاده شده است.
از جمله مهم ترین انتقادات مطرح شده این است که مدت زمان طولانی از بسته شدن نماد آنها می گذرد که این موضوع باعث شده این سهام از رشد قیمت شرکت های بورسی در ماه های گذشته جا بمانند. به نظر منتقدان در صورتی که نماد آنها در بازار سرمایه بسته نمی ماند، قطعا قیمت سهام آنها بالاتر می رفت.
نگاهی به نوسان قیمت سهام بانک های مشابه در بورس نشان می دهد که ادعای این افراد دور از واقعیت نیست، بهای سهام برخی از بانک های بورسی از تابستان پارسال (همزمان با بسته شدن نمادهای مورد اشاره) چند برابر شده است.
بر اساس اطلاعیه های منتشر شده، قیمت هر سهم بانک انصار 2086 ریال قیمت گذاری شده است. بهای هر سهم بانک قوامین نیز یک هزار ریال و قیمت هر سهم بانک حکمت ایرانیان برای سهامداران حقیقی یک هزار ریال و برای سهامداران حقوقی 788 ریال تعیین شده است.
هر سهم موسسه اعتباری کوثر نیز به نرخ یک هزار ریال خریداری می شود. همچنین قرار شده است که هر سهم مهر اقتصاد نیز برای سهامداران حقیقی یک هزار ریال باشد.
سهامداران این بانک ها می توانند به شعب منتخب یا کارگزاری های تعیین شده مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست فروش سهام اقدام کنند.
برخی سهامداران، انتقاداتی را نسبت به قیمت های تعیین شده برای سهام این بانک ها و همچنین شرکت های متولی خرید، مطرح کرده و آن را ناعادلانه دانسته اند.
البته باید توجه داشت که برخی از این موسسه و بانک هایی که قرار است ادغام شوند دارای زیان انباشته بالایی بوده و سهامداران آنها ادعایی ندارند، اما برخی دیگر از این بانک ها از صورت مالی خوبی برخوردار هستند بطوری که قیمت اعلام شده برای خرید که بر اساس نرخ تابلو در زمان توقف نماد است، جذابیتی ندارد.

** بازی دو سر باخت سهامداران بانک های نظامی
اکنون سهامداران آن دسته از بانک های مشمول ادغام که قیمت سهامشان از رشد ماه های اخیر بازار سرمایه عقب مانده است، بر سر دوراهی قرار گرفته اند؛ با وجود اینکه نهادهای ذیربط و خود بانک ها و موسسه های مشمول فرایند ادغام اعلام کرده اند که اجباری در فروش سهام نیست و سهامداران را مختار کرده اند، اما شرایط تعیین شده برای فروش سهام آنها جذابیتی نداشته و بنابراین آنها برای فروش و یا نگاهداری سهام دچار ترید هستند.
در واقع این دسته از سهامداران، از یکسو می بینند که قیمت تعیین شده با توجه به مدت زمان توقف نمادها، جذابیتی برای آنها ندارد و از سوی دیگر پاسخ شفافی درباره قیمت گذاری این سهام در آینده داده نمی شود.
بر اساس اطلاعیه های بانک ها و موسسه هایی که مشمول فرایند ادغام شده اند، چنانچه سهامدارانی که در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام نکنند، می‌توانند تا زمان ارزش‌گذاری سهام آنها توسط گروه کارشناسان رسمی صبر کرده و بر اساس آن و به ترتیبی که در آینده اعلام خواهد شد، نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.
البته این بانک ها تاکید کرده اند که تضمینی مبنی بر اینکه ارزش ذاتی تعیین شده در آینده بیشتر از ارزش قابل خرید در حال حاضر باشد را نخواهند داد.
در میان پنج موسسه و بانک نظامی مشمول ادغام، یک بانک بیشتر از بقیه با حاشیه و اعتراض مواجه شده که مسوولان آن تاکنون در مقابل اعتراضات سکوت اختیار کرده اند. مهم ترین گلایه منتقدان به رقم قیمت تعیین شده برای سهام آن بانک باز می گردد که به اعتقاد کارشناسان کمتر از ارزش واقعی سهام این بانک است.
حتی برخی از سهامداران خرد با انتقاد نسبت به این موضوع ادعا می کنند که سهامداران اصلی و بزرگ این بانک در حال جمع آوری و خرید سهام خرد به قیمت پایین هستند، تا در آینده و پس از ارزش‌گذاری سهام توسط گروه کارشناسان، بتوانند سهام در اختیار خود را با قیمت بالا واگذار کنند.
باید توجه داشت که به دلیل مشخص نبودن زمان دقیق ادغام و ارزشگذاری قیمت سهام، سهامداران خرد کنونی در نگاهداری سهام خود تردید دارند زیرا امکان دارد که این روند بسیار طولانی شده و آنها نتوانند به پول خود برسند، بنابراین گروهی از سهامداران اقدام به فروش سهام این بانک با قیمت ارزان کرده و گروه دیگر با پذیرفتن ریسک، تصمیم گرفته اند که تا تعیین تکلیف نهایی، سهامدار این بانک ها باقی بمانند.
با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا، مدیران بانکی که در فرایند ادغام، بیشترین حاشیه و سوال را درباره نحوه قیمت گذاری سهام به خود اختصاص داده اند پاسخی به حاشیه های مطرح شده ارایه نکردند.
بدین ترتیب سهامداران خرد بانک های مشمول ادغام، ناخواسته وارد یک بازی شده اند که در آن، اختیاری از خود نداشته و از روند تحولات و تصمیمات به روشنی آگاهی ندارند و نمی دانند که در صورت فروش یا نگهداری سهام ، بازنده خواهند بود یا برنده؟