صالح‌آبادی: وضعیت منابع ارزی رو به بهبود است/کنترل رشد نقدینگی اولویت‌ بانک مرکزی است

تهران- ایرنا- رئیس کل بانک مرکزی وضعیت منابع ارزی را رو به بهبود دانست و گفت: کنترل نقدینگی با هدف کنترل تورم از اولویت‌ها و سیاست‌های جدی بانک مرکزی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، ‌علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه هیات دولت در حیاط دولت در جمع خبرنگاران گفت: از اولویت‌های جدی و کاری بانک مرکزی در راستای کنترل تورم، کنترل رشد نقدینگی کند و این جزو سیاست‌های مهم بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در این راستا رشد ترازنامه بانک‌ها کنترل می‌شود و در محدوده‌ای که شورای پول و اعتبار تعیین کرده که رشد ترازنامه بانک‌ها در آن محدوده باید اتفاق بیفتد برای هر بانک ارقام مشخص شده و بحمدالله بانک‌ها در این زمینه حرکت می‌کنند که رشد نقدینگی در مسیری که بانک مرکزی مشخص کرده، انجام شود.

صالح‌آبادی یکی از راهکارهای کنترل رشد نقدینگی در این شرایط را تامین مالی غیرتورمی تولید خواند و گفت: در این راستا باید از ابزارهای جایگزین برای تامین مالی تولید استفاده کنیم یکی از این ابزارها انتشار اوراق است، حجم انتشار اوراق گاه از ۴۵ هزار میلیارد تومان عبور می‌کند. تلاش داریم این اوراق در زنجیره تامین جابجا شود، در این صورت این اوراق کمتر به بازار سرمایه ارائه می‌شوند و تامین مالی غیر تورمی محقق می‌شود.

وی عنوان کرد: ایجاد سه نوع صندوق را در هیات عامل بانک مرکزی تصویب کردیم که بانک‌ها یکی از انواع این صندوق ها را در اختیار داشته باشند، صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی است که بانک‌ها می‌توانند این صندوق‌ها را ایجاد کنند البته ضوابط آن قبلاً تصویب شده بود الان باید سرعت بگیرد.

صالح آبادی ادامه داد: اوراقی که بانک‌ها منتشر می کنند میتواند توسط این صندوق‌ها خریداری شود تا کمتر به بانک‌ها برای خرید اوراق دولت مراجعه شود و این اتفاق مثبتی است که می‌تواند رخ بدهد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: موضوع بعدی صندوق‌های زمین و ساختمان و صندوق‌های املاک و مستغلات بود که بانک‌ها می‌توانند راه‌اندازی کنند. بانک‌هایی که املاک و ساختمان‌های را دارند می‌توانند آنها را در قالب صندوق‌های املاک و مستغلات به شکل اجاره‌داری حرفه‌ای اداره کنند و گواهی‌های صندوق‌ها را در بازار عرضه کرده و منابع را از بازار جمع کنند. اگر اموال مازادی هم دارند می توانند برای مولدسازی آنها از طریق این صندوق‌ها اقدام کنند، منابعی‌ را جذب کرده و این اموال را مولد کنند و بعدا آنها را واگذار کنند. این‌ها سه نوع صندوقی بود که اخیراً در هیات بانک عامل مرکزی تصویب شد.

صالح‌آبادی اظهار کرد: موضوع بعدی تصمیمی بود که در روزهای گذشته گرفته شد که دارندگان کارت بازرگانی فعال و معتبر با شروطی که بانک مرکزی تعریف می‌کند می‌توانند نسبت به افراد دیگری که الان در بازار متشکل ارزی می‌توانند ارز خریداری کنند، این افراد می توانند تا حداکثر سه برابر از ارزش ارزی بیشتری برخوردار شوند و به نرخ بازار خریداری کنند این در راستای کمک به فعالان اقتصادی است که نیاز به اسکناس ارزی دارند.

وی بیان کرد: الان با توجه به اینکه صادرکنندگان میزان عرضه خود را در بازار متشکل ارزی افزایش داده‌اند می‌توانند از آن امکان در این بازار استفاده کنند.

صالح آبادی تاکید کرد: خوشبختانه وضعیت منابع ارزی ما هم رو به بهبود است یعنی مستمرا که جلو می‌رویم وضعیت ما بهتر می‌شود خوشبختانه در آبان ماه نسبت به مهرماه فروش‌هایی که در حوزه‌های نفتی‌مان داشتیم رشد بسیار خوب و قابل ملاحظه‌ای داشت لذا حجم عرضه‌های ما در بازار نیما نسبت به گذشته به ارزهای مختلفی که مورد نیاز بازار است گسترش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌کنیم همچنان وضعیت مطلوبی را در تامین منابع ارزی در ماه‌های آینده داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره موضوع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه‌ گفت: بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن در طول هشت ماه ابتدای امسال پرداخت شد و در واقع بیش از ۱۰۰ همت مجموع پرداختی‌هایی است که داشتیم و نزدیک به ۹۰ همت تسهیلات ازدواج بوده و حدود ۲۲ همت تسهیلات فرزندآوری بوده که از ابتدای سال تا پایان آبان ماه پرداخت شده است.

صالح آبادی درباره اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی برای ساماندهی بازار سکه طلا نیز اظهار داشت: صدور گواهی سکه در بورس کالا با نرخ متعادل به هر میزانی که مردم نیاز داشته باشند، در حال انجام است و مردم می توانند برای خرید به بازار سرمایه مراجعه کنند؛ این گواهی ها از سوی بانک مرکزی صادر و تضمین شده است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به صدور گواهی سپرده ارزی از سوی این بانک اشاره کرد و افزود: برای کسانی که می خواهند پوشش ریسک نوسانات ارزی داشته باشند، اوراق ارزی از سوی بانک مرکزی منتشر شده که در شعب ارزی بانک ملی ایران قابل خرید است.

وی درباره افزایش ودیعه ریالی بانک مرکزی از صرافی‌ها گفت: این موضوع را بررسی می‌کنم.

صالح آبادی همچنین درباره اقدامات انجام شده در حوزه ارز گفت: اقدام دیگری که انجام دادیم این است که کیف پولی که صرفی‌ها داشتند قبلا تا ۱۰۰ هزار دلار می‌توانست شارژ شود که آن را ۵۰ درصد اضافه کردیم و ۱۵۰ هزار دلار می‌تواند شارژ شود این هم به دلیل امکان بیشتر منابعی است که در بازار متشکل وجود دارد و هیچ مشکلی برای تامین آن وجود ندارد و این موضوع به عمق بازار و تامین ارز بیشتر در بازار کمک می کند.