دستگیری یکی از متهمان پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی کشور در خارج از کشور

غلامحسین اسماعیلی در خصوص دستگیری متهم منصوری از متهمان پرونده اکبر طبری گفت: این خبر صحت دارد و با پیگیری‌هایی که از ناحیه قوه قضاییه صورت گرفت و همکاری بسیار خوب و شایسته اینترپل، فرد مذکور در کشور رومانی در اختیار پلیس بین الملل قرار گرفت و مقدمات لازم هماهنگ شده تا در اولین فرصتی که زمینه انجام پرواز‌ها از کشور رومانی به ایران یا سایر کشور‌های واسطه‌ای همسایه میسر بود، کار اعزام وی به ایران صورت بپذیرد.
سخنگوی قوه قضاییه اذعان کرد: امیدواریم که در سایه تعامل و همکاری‌های دوجانبه سایر کسانی که در خارج از کشور به سر می‌برند و تحت تعقیب مقامات قضایی هستند در وهله اول خودشان به کشور مراجعه کنند و از اتهاماتی که متوجه آنهاست، دفاع کنند.

وی تصریح کرد: ما در فرآیند دادرسی نیازمند هستیم که هم ادله و هم مستندات به دقت بررسی و هم مدافعات متهمان و وکلای مدافع آن‌ها شنیده شود و یک داوری عادلانه و منصفانه‌ای صورت پذیرد. دیگران هم امیدواریم که خودشان برگردند وگرنه تلاش مجدانه انجام می‌شود که به کشور بازگردانده شوند.

اسماعیلی با اشاره به دستگیری یکی از متهمان پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی کشور در خارج از کشور عنوان کرد: در هفته گذشته با پیگیری قضایی و همکاری شایسته پلیس بین الملل موفق شدیم این فرد را به کشور برگردانیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که در خصوص این متهم آیا خود را معرفی کرده یا پیگیری‌های قضایی و پلیس اینترپل منجر منجر به دستگیری وی شده است؟ گفت: این فرد به سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران مراجعه‌ای داشت؛ ولی در مراجعه به گونه‌ای رفتار کرده بود که استنباط عزیزانی که در سفارتخانه حضور دارند این بود که آمدن وی به ایران از عزم و اراده جدی برخوردار نیست.

وی افزود: در این ارتباط هم، قبل از این اقدام به برخی از کشور‌هایی که گفته شده بود که این فرد در آنجا اقامت دارد، نیابت‌های قضایی داده شده بود که با مشخص شدن محل اقامت نیابت قضایی و درخواست قرمزی برای پلیس داده شد و اکنون در اختیار مراجع قضایی و پلیس بین الملل قرار داد.

وی گفت: فرد مذکور فردی به نام آقای آبتین است که پرونده اخلال در نطام اقتصادی در یکی از استان‌های جنوبی کشور دارد و به لحاظ اینکه هنوز اطلاعات خودم نیز کامل و دقیق نیست و آخرین وضعیت قضایی پرونده را اطلاع ندارم، جزئیات بیشتری از این پرونده را نمی‌توانم در اختیار قرار دهم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فردا سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اکبر طبری و دیگر متهمان این پرونده است فکر می‌کنید متهم منصوری به جلسه دادگاه فردا برسد و در جلسه حاضر باشد، اذعان کرد: خیر؛ با توجه به اطلاعاتی که ما داریم در کشور رومانی تا حدودا دو هفته دیگر کلیه پرواز‌های بین المللی بخاطر شرایط کرونا لغو است و امکان پرواز به هیچ یک از کشور‌های دیگر را ندارند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: به محض بهبود شرایط در آنجا و برقرار شدن پرواز‌ها چه به مقصد ایران و چه کشور‌های ثالث تلاش می‌شود که در اولین فرصت این فرد در ایران حضور پیدا کند و از اتهامات خودش دفاع کند.