مزایای اجرای قانون جدید چک/ صیاد چک را به اوراق بهادار تبدیل کرد

عضو سابق کمیسیون اقتصادی گفت: اجرای قانون جدید چک و به کارگیری سامانه صیاد به چک اعتبار بخشیده و دسته چک حکم اوراق بهادار را پیدا کرده است.

به گزارش تحریریه، ایرج ندیمی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مزایای چک جدید صیادی گفت: حوزه چک با موضوعات متفاوت و مشکلاتی طی سال‌ها روبرو بوده، البته کارهایی برای تغییر ساختار آن انجام شده است. به طور نمونه می‌توان به بی‌اعتبار شدن کیفری بودن چک در مجلس ششم اشاره کرد. اما به دلیل مسائلی که در این زمینه وجود داشت، سامانه‌ای تحت عنوان صیاد راه‌اندازی شد تا از جهات مختلف پیش از وقوع هر اتفاقی کنترل شود.

وی درباره سامانه صیاد بیان کرد: سامانه صیاد در واقع متولی یکپارچه ساختن دسته چک‌های کشور برای تمام بانک‌ها از طرف بانک مرکزی است. شعبه برای افراد بد حساب طبق چارچوب این سامانه نمی‌تواند دسته چک صادر کند، بنابراین به کلاهبرداری که با دسته چک میلیاردها تومان خرج می‌کند، در حالیکه یک ریال هم پول ندارد، دیگر دسته چک داده نخواهد شد. علاوه بر این اعلام اگاهی از حساب صادرکننده چک توسط گیرنده ممکن می‌شود، از اینرو به چک اعتبار می‌بخشد و دسته چک حکم اوراق بهادار را پیدا می‌کند.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه یادآور شد: جانشینی چک صیادی با چک‌های قدیمی از چند جهت با تغییرات همراه خواهد شد. اول اینکه رنگ تمام چک‌ها بنفش است و معنای آن وجود یک شناسه متفاوت نسبت به قبل خواهد بود. علاوه بر این سابقه، اهلیت و فعالیت متقاضی مورد توجه قرار می‌گیرد و دیگر برای هر کسی به لحاظ آشنایی چک صادر نخواهد شد. در مجموع بسیاری از مسائل مانند کلاهبرداری، زندان، اعتبار نداشتن چک و مانند آن مدیریت می‌شود، حتی قابل نقد کردن درتمام بانک‌ها خواهد بود. برای مبلغ آن هم اندازه تعیین شده و در کل امنیت چک به لحاظ دزدیده نشدن بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

این نماینده سابق مجلس در این خصوص بیان کرد: چک صیادی می‌تواند جلوگیری از مفاسد را سامان دهد و راه‌های دسترسی آسان تری برای پاسخ به انواع پرسش‌های مرتبط را به وجود آورد.

منبع: صداوسیما