تراکنش‌های بانکی بالای 5 میلیارد تومان بررسی می‌شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به دستورالعمل جدید بررسی تراکنش‌های مالی گفت: حساب‌های بالای 5 میلیارد تومان بررسی می‌شود.
تراکنش‌های بانکی بالای 5 میلیارد تومان بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امیدعلی پارسا امروز در حاشیه صبحانه کاری با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران گفت: بر اساس دستورالعمل جدید بررسی تراکنش‌های مالی آن دسته از حساب‌هایی که تراکنش آنها بیش از 5 میلیارد تومان است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: البته بررسی این حساب‌ها به مفهوم آن نیست که این تراکنش‌ها حتما مشمول مالیات شود. بلکه ممکن است 50 درصد کل تراکنش‌ها ربطی به مالیات نداشته باشد و کنار گذاشته شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مجموعه اطلاعاتی که در کشور در رابطه با معاملات، املاک و… وجود دارد، به سرعت در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد‌ و در این خصوص روند خوبی در پیش گرفته شده است.

پارسا در خصوص مالیات بر مجموع درآمد گفت: این موضوع مجموعه پیوسته‌ای است که وزارت امور اقتصادی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهیه کرده و فعلا در دولت است و ان‌شاءالله به زودی به مجلس فرستاده می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌پارسا در ادامه بیان داشت: برآوردهای ما از فرار مالیاتی آن است که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در کشور حدود 45 هزار ‌میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در خصوص اخذ مالیات از سلبریتی‌ها اظهار داشت: آنچه که به عنوان قانون در خصوص اخذ مالیات بر کشور حاکم است، آن است که کل فعالیت‌های هنری و فرهنگی معاف از مالیات است، اما در خصوص اینکه در اصلاحیه بعدی چه تصمیمی اتخاذ شود دارای سلسله مراتبی است که در اختیار من نیست و توضیح بیشتری هم‌اکنون در این مورد ندارم.

وی بیان داشت: وقتی می‌گویند معافیت در امور فرهنگی یعنی اینکه ارزش افزوده‌ای روی بلیت سینما وارد نشود و در اینجا بحث مستقیم سلبریتی‌ها مدنظر نیست. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پارسا اضافه کرد: مجموعه جهت‌گیری‌های حاکم این است که مالیات مشروع، محدود، کاهنده،‌ تضمین‌دار و برای کل اصناف باشد و اینکه این موضوع در اصلاحیه‌ای که وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت فرستاده مدنظر قرار داده شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مورد نصب کارتخوان در مطب پزشکان اظهار داشت: در آخرین نشستی که با جامعه پزشکی کشور برگزار شد تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در نظام پزشکی کشور ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و با سازوکارهایی که در اختیار آنها وجود دارد به صورت احسن این مسئله را حل کنند.

وی بیان داشت: قانون در این مورد مهلت داده و تکلیف کرده، اما سازمان امور مالیاتی کشور در خردادماه سال آینده، بعد از دریافت اظهارنامه‌ها مالیات‌ها را بررسی می‌کند و اگر کسی اظهارنامه ارائه نداده باشد، تکلیف خود را در این مدت انجام نداده و با وی برخورد می‌شود.

پارسا در مورد وکلا هم گفت: مانند 15 صنف دیگر این موضوع به آنها ابلاغ شده و ما موضوع اظهارنامه‌های مالیاتی و اخذ مالیات از آنها را دنبال می‌کنیم و اگر این صنف به تکلیف قانونی خود عمل نکرده باشد، در خرداد ماه سال آینده جرایم بسیار سنگینی در انتظارشان است.